haxansurtanten.blogg.se

En blogg som beskriver det härligaste men även det ärligaste livet som 2-barnsmamma.

Grattis Mamma! Det blev en.....Tweenie!!!

Kategori: Allmänt

Plötsligt en dag så står hon där.
Din fina älskade lilla 7-åring. Hon som brukade krypa upp i ditt knä och gosa, som kramade och sa att hon älskade dig, som ville hålla dig i handen när ni var ute på stan. Det var inte längesedan, bara några dagar, men nu så är hon helt förändrad. Att kramas kan du glömma, "jag älskar dig" har bytts ut mot "är du dum i huvet?" och går ni på stan tillsammans så kan du ge dig på att sötstruten ska gå minst tio meter bakom dig så ingen skulle komma på tanken att ni är släkt.
 
Vokabulären har natruligtvist också förändrats. "Orka" "ofta" "fett nice" och "äru dum i huvet mamma" är denna lilla förpubertetstjejs numera haranger som lyder alltsom oftast här hemma.
 
Där står du och fattar absolut ingenting! Vem är denna tjej som är en exakt kopia av den dotter du en gång kände?
Du börjar på allvar fundera över om hon blivit bortförd av ett UFO på natten som istället lämnat kvar denna ilskna, arga, trotsiga lilla tjej. Vart har min baby tagit vägen??
 
Du pratar med vänner som säger samma sak om deras barn och upptäcker plötsligt att dom blivit Tweenies!
En Tweenie är ett uttryck för barn mellan 8-12 års ålder. Alltså förpuberteten. Min dotter har inte riktigt förstått att hon har ett helt år kvar att fortfarande vara min gosiga lilla tjej (jag skyller på skolan här). Istället har hon nu tagit ett steg ifrån mig, hon håller på att bli oberoende av mig, huh redan?? Hon är ju bara 7 år!!!
 
Pratade med en annan mamma som har en 10-åring, hon funderade allvarligt på om sonen hade en grav form av dyslexi, om det kunde vara därför som han var så tjuskallig och upprörd för det mesta.
Hon hade fått ett sms som liknade detta. BRB ASAP CU. Inte undra på att trodde sonen var dyslektiker, stackars kille som inte ens kan stava vid 10-års ålder, inte undra på att han verkade upprörd, han kanske blir mobbad?
Efter ett antal google översättningar kunde hon gott konstatera att sonen inte alls var dyslektiker utan helt enkelt använt sig av engelska förkortningar BRB (be right back) ASAP (as soon as possible) CU (see you). Mamman drog en suck av lättnad kan jag säga.
 
Nu har inte min dotter en mobiltelefon, men är det detta man har att vänta sig nu??
Det har inte varit några som helst problem för henne att plcka bort sin egen tallrik från bordet tidigare, nu suckar hon högt och skriker "ORKA!!!!!!!" Dumma mamma säger " vad då orkar du inte?" "Men FATTA!!!" "vad är det jag inte fattar?" "MEN ÅHHHHHHHHHHHHH!" Kvar står man och undrar återigen, vad hände? vad sa jag för fel? och vart 17 är min dotter någonstans???
 
Det är bara att konstatera, hon är långt bort, i Tweenievärlden, en värld du som mamma inte är välkommen in i.
Det är bara att gilla läget, Orka lixom, ofta, fett nice!
 
Men om du känner dig för en mamma-dotter stund nångång så finns jag alltid här med öppna armar älskling.
 
Det är alltså bara att gilla läget morsan, grattis det blev en tweenie!!!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: